مقوای پشت طوسی برای چه بسته بندی هایی مناسب است؟

مقوای پشت طوسی

یکی از پرمصرف‌ترین مواد مصرفی و مقوا در صنعت چاپ و بسته بندی، مقوای پشت طوسی است. محصولی که از مواد بازیافتی ساخته می‌شود. فرایند بازیافت به گونه ای است که هیچ مرجع معتبری و حتی سازندگان و فروشندگان این محصول آن را برای مصارف دارویی و غذایی توصیه نمی کند. حتی برای بسته بندی ثانویه که تماس مستقیمی با مواد دارویی و غذایی نداشته باشد، احتیاط جدی صورت می گیرد.

علاوه بر جنبه بهداشتی از نظر خواص فیزیکی و کاربردی نیز مسایل مختلفی برای مصارف گوناگون این محصول مطرح می‌شود. بنابراین شناخت گونه‌های متنوع آن، همچنین خواص فیزیکی و شیمیایی و نیز چاپ‌پذیری و قابلیت‌های لازم برای عملیات تکمیلی و تبدیلی در صنعت چاپ و بسته بندی حایز اهمیت بسیار است. این محصول همچنین از نظر قیمت تمام شده و مسایل تجاری نیز نکته‌هایی تامل برانگیز دارد.

تفاوت مقوای ایندبرد با مقوای پشت طوسی

مقوای پشت طوسی عمدتا در بسته بندی نظیر جعبه کفش، دستمال کاغذی، جعبه شیرینی، جعبه کبریت، جعبه خمیر دندان، و انواع بسته بندی ها در تمام صنایع بکار میرود ، ولی مقوای ایندربرد به لحاظ موارد به کار رفته در آن مناسب استفاده در صنایع غذایی ، دارویی و … می باشد .

مقوای پشت طوسی

مقوای پشت طوسی مقوایی است با گرم های متنوع که یک طرف آن سفید است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته بندی های مختلف استفاده می شود. مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از ورقه های مقوا بصورت دو لایه تهیه می شود و بطور طبیعی این دو لایه با صفحه های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده می شود.

مقوای پشت طوسی دارای خصوصیات زیر می باشد: سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع آن)، شفافیت قابلیت چاپ بالا، معمولا روی آن سفید و پشت آن سفید یا طوسی می باشد و در پالت و در لایه فیلم های پلاستیکی بسته بندی می شود و معمولا رول و شیت (ورق) آن تولید می شود.

مقواهای پشت طوسی که استفاده از آنها به خصوص در بسته بندی داروها معمول می باشد از نوع بازیافتی بوده و نظر به بازیافتی بودن آنها و حساسیت های موجود در رابطه با نوع کاربری آنها استفاده از آنها در بسته بندی های دارویی از لحاظ قانونی ممنوع می باشد.

شایان ذکر است که این مقواها متاسفانه در برخی صنایع غذایی نظیر بسته بندی بستنی های لیتری و … نیز کماکان مورد استفاده قرار می گیرند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *