جعبه مقوایی

 

جعبه مقوا

جعبه ممکن است از مواد با دوام مانند چوب یا فلز و مواد غیر با دوام مانند مقوا ساخته شده باشد. مقوا و کارتن سلولزی معمول ترین مواد خام جهت ساخت کارتن و جعبه است. در طراحی و سفارش جعبه مقوایی و کارتن تجربه مهارت ایده پردازی و رنگ مناسب تاثیر زیادی بر محصول بسته بندی شده نهایی دارد که همچنین لازم است استحکام و دوام نیز داشته باشد. جعبه مقوایی برخلاف کارتن دارای لایه های متعدد نیست و یک لایه بیشتر ندارد. اما جنس ورق ها با یکدیگر متفاوت اند. ورق های مقوایی شامل چهار نوع: مقوا پشت طوسی، گلاسه و ایندربرد میباشد که هر یک از اینها برای محصولات خاص مورد استفاده قرار گرفته و دارای گرماژ های متفاوتی هستند.

مقوای پشت طوسی:

که همانطور که از نامش پیداست پشت آن طوسی است و به علت بازیافتی بودن لایه زیرین از نظر بهداشتی قابل قبول نیست ولی به دلیل براق بودن رویه آن و قابلیت بالا چاپ بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

مقوای ایندربرد:

مقوای سخت با سطحی سفید و براق است و روکش و کیفیت بالاتری دارد  و مورد تایید بهداشت است در واقع پشت و روی مقوا هم رنگ است و بیشتر در بسته بندی فست فودی و قطعات صنعتی  و آرایش و دارویی مورد استفاده قرار میگرد. مانند: جعبه دارویی، جعبه شیرینی و بعضی جعبه های مواد غذایی.

مقوای گلاسه:

استحکام کمی دارد  و به دلیل نرمی، کمتر از آن استفاده میشود ولی ویژگی های دیگرش مانند ایندربرد است.

انواع جعبه مقوایی صنعت بسته بندی از نظر نام گذاری:

۱.   جعبه مقوایی
۲.   جعبه لمینتی
۳.   جعبه پیتزا (برگر، سیب زمینی)
۴.   جعبه شکلاتی
۵.  جعبه هارد باکس (سخت یا طلقی)
۶.   جعبه فانتزی و شکیل
۷.   جعبه کارتن کنگره دار
۸.   جعبه صنعتی
۹.   جعبه بهداشتی (آرایشی یا دارو)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *