انواع بسته بندی مقوایی کدام است؟

جعبه بسته بندی مقوایی

هر بار به خرید می‌روید انواع جعبه بسته بندی مقوایی را در قفسه‌ها مشاهده می‌کنید. دلیل این امر این است که مقوا یکی از محبوب‌ترین مواد در صنایع بسته‌بندی سراسر دنیاست.

باید هم همینطور باشد چون بسته بندی مقوایی در مقابل سایر روش‌های جایگزین بسته‌بندی، مثل پلاستیک، ارزان و اقتصادی است. با این حال طراحی درست و کاربردی بسته‌بندی مقوایی نیاز به شناخت درست از ویژگی‌های کاغذ و محصول دارد و هنر و مهارت زیادی می‌خواهد.

انواع بسته بندی مقوایی

به خاطر محبوبیتی که گفته شد، این روش بسته‌بندی خواهان فراوانی دارد و نیازهای مشتریان آن هم بسیار گسترده و متنوع است. به همین خاطر انواع بسته‌ بندی مقوایی مختلفی داریم که می‌توان آن‌ها را در گروه‌های عمدۀ زیر طبقه بندی کرد:

جعبه‌های تاشونده

جعبه‌های تاشونده جزو اصلی‌ترین و بزرگترین گروه از انواع بسته بندی مقوایی هستند. این نوع بسته‌بندی را به شکل تخت می‌سازند یا طوری چسب‌کاری می‌شوند که بتوان برای حمل و نقل به محل مورد نظر به صورت تخت در بیایند.

این نوع بسته‌‌بندی را می‌توان به روش‌های اقتصادی و با کمک ماشین‌ آلات مخصوص به سرعت تولید کرد. انواع بسته‌بندی مقوایی که در این دسته بندی قرار می‌گیرند را می‌توان خانوادۀ طرح تیوبی یا طرح تخت طبقه کرد.

این خانوادۀ بسته‌بندی گونه‌های تخصصی بسیار زیادی دارد. ظروفی که سطح فوقانی برآمده دارند، جزو همین بسته بندی‌های تیوبی هستند که کاربری‌های فراوانی دارند. بخصوص در بسته بندی صنایع لبنی و آبمیوه‌ ها پر کاربردتر هستند.

مقواها کاملا آهار زنی می‌شوند و آنهایی که دارای پوشش پلی اتیلن هستند در مرحلۀ پر کردن محصول، به شکل نهایی در می‌آیند و با روش‌های پیشرفتۀ حرارتی درزبندی می‌شوند. جعبه‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند تتراپک و Combibloc هستند و از نظر ظاهری بسیار شبیه یکدیگر هستند. هر دو لایه‌های متراکم کاغذ و فویل دارند. اصلی‌ترین کاربرد این نوع بسته‌ بندی برای نوشیدنی‌های مختلف مثل شیر و آب‌میوه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *