جعبه مقوایی چیست؟

جعبه مقوایی

جعبه مقوایی یا جعبه کارتن به نوعی از بسته‌بندی اطلاق می‌شود که در تهیه آن از مقوا استفاده شده است. البته می‌توان گفت که مرز بین کاغذ و مقوا چندان روشن نیست. ولی در اکثر موارد، دسته‌بندی مواد اولیه لازم جهت ساخت جعبه مقوایی، بر اساس گرماژ آن انجام می‌شود. هر چه گرماژ متریال بالاتر باشد، جنس آن به مقوا نزدیک‌تر است. از کارتن مقوایی برای بسته‌بندی کالاها و مواد مختلفی استفاده می‌شود. ضخامت مقوای به کار رفته در تولید به وزن و تراکم کالایی بستگی دارد که قرار است داخل کارتن مقوایی قرار بگیرد.

مقوای ایندربرد برای بسته‌بندی مواد غذایی نظیر محصولات خوراکی استفاده می‎ شود. همچنین در بسته‌بندی کفش، بسته‌بندی محصولات سنگین و حمل و نقل محصولاتی که نیاز به حفاظت در برابر رطوبت دارند کاربرد دارد. استفاده از نوع کارتن برای بسته‌بندی محصولاتی نظیر شکلات، نوشیدنی‌ها و لوازم آرایشی هم توصیه می‌شود.

ویژگی های بسته بندی مقوایی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های جعبه مقوایی قابل بازیافت ‌بودن آنها و همچنین سازگاری‎شان با محیط زیست است. همین امر نیز باعث محبوبیت آنها در صنعت بسته بندی شده است. جعبه های مقوایی به طور کلی فقط از مواد سلولزی و کاغذی ساخته می‌شوند. این مواد به راحتی و به سرعت در طبیعت تجزیه می‌شوند. در نتیجه کارتن‌ها و جعبه‌های مقوایی را می‌توان بارها مورد بازیافت قرار داد و از آن محصولات مقوایی جدید ساخت.

ویژگی و مزیت دیگر بسته بندی مقوایی که باید به آن اشاره شود، وزن مناسب آنهاست. همین خصوصیت باعث شده که حمل و نقل جعبه های مقوایی به سهولت صورت پذیرد. هزینه‌های این روند نیز به شکل قابل‌ ملاحظه‌ای کاهش یابد. همین امر به کاهش هزینه‌های تمام شده و قیمت‌گذاری منصفانه‌تر محصول نهایی خواهد انجامید.

خصوصیت دیگر جعبه های مقوایی، امکان سفارشی سازی بسیار انعطاف‌پذیر آن است به طوری که می‌توان این جعبه‌ها را در اندازه‌های دلخواه تولید کرد. همچنین قابلیت‌هایی مثل تا شدن و باز شدن را به آن افزود. همین قابلیت تا شدن جعبه های مقوایی به تولید‌ کنندگان و انبارداران کمک می‌کند تا در کمترین فضای ممکن تعداد زیادی از آنها را در انبارهای خود نگهداری کنند و زمانی که نیاز دارند، جعبه‌ها را از محل تا باز کنند و به منظور بسته ‎بندی کالای خود به کار گیرند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *